Penamanam lima batang ‘pokok demokrasi’ dan pembinaan tugu yang berslogankan Hidup Rakyat disifatkan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sebagai simbolik kepada kemuncak penderhakaan terhadap Sultan Perak dan Institusi Raja.

Menurut beliau sebelum ini tanda-tanda perderhakaan telah dizahirkan dengan menentang perlantikan Menteri Besar baru yang dibuat oleh Sultan Perak dan mengadakan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawah pokok tanpa perkenan baginda.

"Tindakan yang dibuat itu adalah simbolik dan secara terang-terangan menunjukkan tindakan penderhakaan kepada Tuanku Sultan dan institusi Raja di Perak. Kita lihat mereka mengatakan itu adalah tempat dan pokok demokrasi, tetapi bagi saya ia adalah tempat patik mohon sembah derhaka sebenarnya. Itulah punca dan kemuncak yang mereka lakukan," katanya.

Dr Zambry menyatakan demikian ketika mengulas tindakan pembangkang menanam lima batang pokok yang dinamakan ‘pokok demokrasi’ dan pembinaan tugu yang memuatkan tulisan mempertahan tindakan pembangkang mengadakan mesyuarat di bawah pokok.

Malah di akhir tugu yang dibina tercatat secara jelas Hidup Rakyat! yang ditafsirkan oleh banyak pihak sebagai simbolik penolakan kepada institusi raja.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz sebelum ini semasa sidang Dewan Rakyat minggu lalu secara terbuka menyifatkan usaha pembangkang untuk menobatkan ketuanan rakyat boleh ditafsirkan sebagai usaha untuk membawa negara ini ke arah republik.

Berbandingkan dengan ketuanan Melayu katanya, ia adalah manifestasi kepada Ketuanan Kesultanan Melayu yang telah membentuk pentadbiran stabil di negara ini, ujar beliau. – 9/3/2009