Saturday, March 14, 2009
Menarik dari Tun Mahathir
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS (PPSMI)
1. Saya berasa amat sedih apabila membaca laporan
berkenaan demonstrasi yang dipimpin oleh tokoh
sastera Melayu menentang pengajaran Sains dan
matematik dalam bahasa Inggeris.
2. Kononnya ini akan menidakkan kebolehan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam
ilmu ini. Konon ia akan mengurangkan perkembangan
bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
3. Kita harus ingat bahawa pelajaran bukan
semata-mata untuk memaju atau mengembangkan
bahasa. Pelajaran adalah untuk penguasaan
ilmu, pelbagai jenis ilmu.
4. Yang boleh meningkatkan taraf dan kemajuan
bahasa ialah matapelajaran bahasa itu sendiri
dan diperingkat yang lebih tinggi mata pelajaran
sastera.
5. Sains dan Matematik tidak mungkin menolong
kemajuan bahasa, khususnya bahasa melayu.
6. Ini disebabkan bahasa sains dan matematik
bukan daripada bahasa Melayu. Sebahagian besar
daripada perkataan-perkataan dalam mata pelajaran
ini adalah dalam bahasa Latin yang di-Inggeriskan.
7. Memang benar kita boleh Melayu-kan perkataan
-perkataan ini, seperti juga kita Melayu-kan
perkataan daripada lain-lain bahasa.
8. Memang boleh tetapi perkataan-prkataan Sains
bukan satu dua tapi beratus-ratus. Dan perkataan
ini menjadi asas kepada perkataan yang mempunyai
makna yang amat berlainan.
9. Umpamanya perkataan Oxygen (Oksigen) - satu j
enis gas. Derivative (cabang) daripada perkataan
ini adalah seperti berikut;
• Oxygenation
• Oxidation
• Oxide
• Oxidants
• Deoxydation
• Oxidise
• Oxidification
• Dioxide
• Monoxide
• Peroxide
10. Ini hanya bagi satu elemen daripada
sebanyak 120 (118) elemen.
11. Tiap satu mempunyai banyak derivative.
Tetapi ada perkataan-perkataan lain yang
hanya untuk ilmu sains. Jika semuanya nak
di-Melayukan, bahasa Melayu akan bertukar
menjadi bahasa Inggeris, ejaan lain bunyi
semacam. Sebenarnya ia bukan bahasa Melayu
lagi.
12. Ilmu sains dan matematik bukan ilmu yang
statik. Ilimu-ilmu ini berkembang sepanjang
masa. Tiap hari ada hasil kaji selidik,
penerokaan, ciptaan dan perluasan yang
diperkenal melalui ratusan kertas-kertas
yang ditulis.
13. Hampir semua ditulis dalam bahasa Inggeris.
Untuk menterjemah tulisan ini kita perlu orang
yang fasih dalam bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris dan faham ilmu yang hendak diterjemah.
14. Kita ada beberapa kerat sahaja orang yang
berkebolehan seperti ini. Itupun dalam dua tiga
bidang sahaja. Orang yang layak seperti ini tidak
berminat menjadi penterjemah seumur hidup.
Apabila sains dan matematik diajar dalam bahasa
Melayu, orang seperti ini tidak akan ada lagi.
Bagaimanakah kita hendak ikuti perkembangan
ilmu sains.
15. Sebaliknya kertas ilmiah akan terus
dikeluarkan beratus-ratus lagi, semuanya
dalam bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain.
Maka tanpa kebolehan menterjemah semua ilmu
baru ini akan tertinggallah orang Melayu dalam
bidang ilmu yang amat oenting di zaman ini.
16. Kalau kita masih tidak dapat menerima
kenyataan di atas, kaji sahaja jumlah Phd
dalam bidang sains yang hanya belajar sains
dalam bahasa Melayu dan tidak faham bahasa
Inggeris. Berapa ramaikah dari pakar dalam
bidang perubatan yang hanya belajar dalam
bahasa Melayu, tanpa buku dalam bahasa Inggeris
sebagai buku teks.
17. Apakah penuntut luar bandar tidak dapat
menguasai bahasa Inggeris?
18. Sekali lagi perhitungan perlu dibuat
berkenaan jumlah mereka yang dari kampung
yang memegang jawatan tinggi dalam Kerajaan
dan swasta kerana lulus dalam bahasa Inggeris
dan mampu berhujah dalam bahasa berkenaan.
Yang menentang PPSMI pun dari kampung juga
tetapi dapat kelulusan bahasa Inggeris.
Bahkan mereka sering berbahasa Inggeris.
19. Duta dan diplomat kita, berapa ramaikah
yang hanya boleh bertutur kata dalam bahasa
Melayu yang memegang jawatan penting dalam
Kementerian Luar?
20. Pakar sains dan perubatan dan juga pegawai
tinggi Kerajaan sering dikehendaki mengambil
bahagian dalam persidangan antarabangsa.
Apakah mereka dapat berhujah dan mengambil
bahagian secara berkesan dengan menggun
hanya bahasa Melayu?
21. Saya bukan hendak memandang rendah
bahasa bangsa saya sendiri. Tetapi saya
perlu terima hakikat yang sebenar.
22. Bahasa sesuatu bangsa akan dipelajari
oleh orang asing jika bangsa itu amat maju
dan terkenal dengan ilmu yang dimiliki dan
diterokai olehnya. Demikian sebelum abad
ke-15 Masihi orang Eropah terpaksa belajar
bahasa Arab kerana tamadun Islam pada masa
itu gah dan amat dinormati. Tetapi selepas
orang Islam ketepikan sains, ilmu perubatan
dan hisab, orang Eropah tidak lago mempelajari
bahasa Arab. Sebaliknya orang Arab dan Islam
terpaksa belajar bahasa Eropah.
23. Jika kita ingin bahasa Melayu digunakan
dengan meluas kita perlu majukan diri kita
dalam semua bidang terutama bidang ilmu dahulu.
Sebelum daripada itu minat untuk belajar bahasa
Melayuu akan terhad kepada sekumpulan kecil sahaja.
24. Kita belajar sains dan matematik untuk
memajukan bangsa kita supaya satu hari mungkin
kita akan terkenal berkenaan dengan penerokaan
dan kajiselidik oleh kita dan orang lain akan
belajar bahasa kita untuk mendapat ilmu yang
diteroka oleh kita.
25. Penguasaan ilmu amat penting bagi masa depan
seseorang. Janganlah kita perjudikan masa depan
anak orang kerana kononnya kita seorang nasionalis
yang begitu sayang kepada bahasa kita.
Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa.
Mereka yang sayang bangsa mereka ingin lihat bangsa
mereka maju, berilmu dan dihormati dunia.
Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa
sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita
dihormati dan disegani orang.
26. Akan rosaklah bangsa dan negara jika dasar
negara ditentukan oleh orang yang berdemonstrasi.
Lebih rosak lagi jika yang berdemonstrasi didalangi
oleh politik pembangkang.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment